Köpvillkor

Senast uppdaterad: 2018-05-24

Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten webshop.raraklaras.se är företaget Rara Klaras, org. nr 940207-5627, 646 32 Gnesta, Sverige. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Rara Klaras.

En beställning är bindande.

För att handla av oss måste du vara 18 år. Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd och underskrift för att beställa av oss. Om någon trots allt handlar och är under 18 år är målsman ansvarig för barnets handling.

Avbeställning av icke lagervara vilken köpts eller beställts speciellt för kund går inte att avbeställas efter det att vi har lagt beställningen till vår leverantör. En avbeställning är giltig efter det att du har fått en avbeställningsbekräftelse från oss.

För privatpersoner gäller Konsumentköplagen samt Distans- och Hemförsäljningslagen. Kunden är skyldig att läsa våra köpvillkor samt följa de regler och råd vi ger beträffande köp och produktskötsel.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. samt förbehåller oss rätten att ifrågasätta beställningar som anses vara oseriösa eller inte verkar trovärdiga.

Webshop.raraklaras.se reserverar sig för eventuella “tryckfel” på denna webshop. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende i färger eller storlek då detta beror på vilken dator och vilka inställningar datorn har.

Kontaktinformation

Bolagsnamn: Rara Klaras
Organisationsnummer: 940207-5627
Adress: Tingshusgatan 2, 646 32 GNESTA
Email: info@raraklaras.se
Telefon: +46 (0) 158 127 07

Priser

Samtliga priser är angivna i SEK inkl. 6, 12 eller 25% moms.

Priserna i webshopen anges exkl. frakt.

Minimiorder

Vi har ingen ordergräns, alla beställningar är välkomna!

Betalning

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Se Klarnas villkor

Orderbekräftelse

När du har gjort din beställning hos oss får du automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress du har angivit i kassan. I orderbekräftelsen får du också ett ordernummer som du kan referera till vid frågor eller kontakt med oss angående din beställning.

Lager

Vår fysiska butik och webutiken har gemensamt lager. I oturliga fall kan vi ha sålt en vara i den fysiska butiken och inte hunnit justera lagret innan någon beställt den i webbutiken. Vi därför vill reservera oss för att det KAN hända men att vi gör allt vi kan för att undvika situationen. Om det ändå sker kommer vi makulera din order och inga pengar kommer att dras från dig. Du blir givetvis kontaktad snarast om det ändå skulle hända.

Frakt & Leverans

För närvarande säljer vi och levererar endast inom Sverige.

Posten/Postnord:
Varubrev eller Postpaket. Varubrevet levereras direkt till mottagarens postlåda, och i de fall då försändelsen är för stor för att rymmas i postlådan får mottagaren ett aviseringsmeddelande. Kunden hämtar då varan på närmaste utlämningsställe. Postpaket hämtas på närmaste på närmaste utlämningsställe.

Schenker:
Hämtas ut hos närmsta utlämningsställe.

Fraktkostnad: Från 59:-

Leveranstid:
Leverans sker inom 2-7 arbetsdagar. Normal leveranstid är ca 3 – 4 arbetsdagar. Över jul och nyår, med tillhörande röda dagar, så kan leveranstiden uppgå till 10 dagar.

Avisering:
Du som kund får ett sms eller mail när din försändelse är inlämnad på Posten. Om varubrevet är för stort för din brevlåda och ingen är hemma när posten lämnas så får du en avisering via sms eller mail att din vara finns att hämta hos ett postombud. Därför är det mycket viktigt att du noggrant kontrollerar att du fyller i rätt mobilnummer och e-postadress när du gör din beställning.

Outlösta paket:
Paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Om du inte hämtar ut ditt paket sänds det i retur av fraktbolaget till oss. Du debiteras då en avgift på 400 kr för alla de omkostnader som drabbar oss. Ett paket som går tillbaka till oss outlöst räknas inte som en retur.

Återanvändning av förpackningar:
Av hänsyn till miljön så händer det ibland att vi återanvänder förpackningar när vi skickar vilket innebär att utsidan kanske inte alltid är supersnygg, men det är ju innehållet som räknas, eller hur 🙂

Ångerrätt/Byte/Reklamation

Enligt lagen om distansavtal har privatpersoner (ej företag) rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan.

För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning.

Kontrollera att varan är i perfekt skick dvs. oanvänd och ren utan damm, hudrester, hår, makeup eller parfym/röklukt mm Kontrollera att varan fortfarande har produktlappen och ev. plombering, samt att du har originalförpackningen.

Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Du som kund bär ansvaret för att din försändelse når oss, därför rekommenderar vi att du väljer ett spårbart fraktsätt.

Vid eventuellt byte av din vara till annan färg eller storlek måste du göra en retur av varan. Sedan får du göra en ny beställning via webshopen. Du betalar både returfrakt samt frakt på den nya beställningen.

Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Skadat paket eller emballage ska anmälas direkt hos ditt ombud när du hämtar ut det.

Felaktig eller skadad vara och dolda transportskador ber vi dig anmäla snarast, bifoga bild och ditt ordernummer i ett e-mail till info@raraklaras.se. Vi står för returfrakten vid fel eller reklamation, mer information om hur du går tillväga får du när du kontaktat oss. OBS! Vi återbetalar ej den ursprungliga fraktkostnaden.

Garantin gäller inte då felet på varan beror på yttre olyckshändelser efter det att kunden mottagit varan, t.ex. vanvård, onormalt brukande eller liknande förhållande som att kunden låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Vårt mål är att alltid lösa det så att alla känner sig nöjda men skulle en eventuell tvist uppstå vid reklamation så följer vi såklart Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Returer

För att returnera en vara till oss gör du följande:
1. Fyll i returlappen du fick i ditt paket. Fick du ingen returlapp, kontakta vår kundtjänst på 0158-12707 eller info@raraklaras.se.
2. För att en retur ska bli godkänd ska produkten vara oanvänd, ha kvar eventuella pristaggar och ligga i eventuella originalförpackningar.
3. Lägg med returlappen i paketet tillsammans med din vara och skicka till nedanstående adress.

Rara Klaras
Tingshusgatan 2B
646 32 GNESTA

Återbetalning

Återbetalning till kund vid en retur eller reklamerad vara sker så fort vi återfått varan och kontrollerat denna, dock senast 30 dagar efter mottagandet. Återbetalningen sker normalt sett via Klarna.

FORCE MAJEURE

Rara Klaras webshop är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Hantering av personuppgifter

Se vår Personuppgiftspolicy.